Co zabezpiecza nas przed zakwaszeniem organizmu?

Mechanizmy zabezpieczające przed zakwaszeniem organizmu

To co jemy tworzy nasze ciało, dzień za dniem, na nowo i na nowo. Czy wiesz, że komórki krwi żyją ok. 90 dni i tyle. Czemu o tym nie wiesz? Ponieważ nie odczuwasz tego, jak jedne z nich giną a inne powstają na nowo. Komórki nie są usuwane w tym samym czasie. Co się dzieje, przy utracicie większą ilość krwi – nagle? Dostajesz wstrząsu hipowolemicznego lub anemii (przy mniejszej jej utracie).
Warto świadomie karmić siebie i swoich bliskich, gdyż tym działaniem decydujesz o zdrowiu czy chorobie. Choroba w organizmie świadczy o jego zakwaszeniu i o stanach zapalnych. Tym tematem zajmuje się już dużo ludzi związanych z żywieniem i zdrowiem. Ja również zajmę się tą kwestią, czyli równowagą kwasowo-zasadową organizmu.

Równowaga kwasowo – zasadowa

Nasz organizm zawsze na pierwszym miejscu stawia – utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. To działanie utrzymuje nas przy życiu. Zaburzenie tej równowagi to stan zagrażający życiu. Równowaga kwasowo-zasadowa to stan, w którym zachowany jest określony stosunek kationów i anionów w płynach ustrojowych, warunkujący odpowiednie pH, a co za tym idzie – prawidłowy przebieg procesów życiowych w organizmie. Jeśli pH jest zbyt niskie, to stan taki nazywamy kwasicą, jeśli zbyt wysokie to zasadowicą. Optymalny zakres pH krwi dla większości procesów metabolicznych wynosi 7,35-7,45 (odczyn lekko zasadowy), zaś pH tkanek zawiera się w przedziale wartości kwaśnych indywidualnych dla poszczególnych narządów. Dla żołądka prawidłowa wartość pH=2! Z tego względu badanie tylko pH krwi nie daje nam pełnego wglądu w funkcjonowanie tkanek.

Utrzymanie homeostazy

Zdolność organizmu do utrzymania homeostazy w zakresie pH jest nieustannie burzona w przebiegu procesów życiowych zachodzących w każdej komórce naszego ciała. Spadki pH krwi poniżej 6,9 i wzrosty powyżej 7,7 są dla organizmu zabójcze. Kiedy pH krwi jest zbyt wysokie (zasadowica) zaburzone zostaje oddawanie tlenu przez erytrocyty do tkanek i komórek, dochodzi do tzw. rulonizacji (zlepiania) się erytrocytów Zmniejsza się ich powierzchnia czynna, wskutek czego przenoszą mniej tlenu, a przy okazji rulony erytrocytów działają jak korki w naczyniach krwionośnych, mogąc prowadzić do udarów mózgu i zawałów mięśnia sercowego. Kiedy z kolei pH krwi jest zbyt niskie, doprowadzi to do zaburzenia pracy enzymów związanych z metabolizmem.

Dolegliwości przy zasadowicy

Do głównych przyczyn zasadowicy (pH > 7,45) należą: biegunki, nasilone wymioty, niedożywienie, dyslipidemie, zaburzenia hormonalne, nadmiar alkalizujących medykamentów, nadmierne spożycie wód alkalicznych. Objawy zasadowicy to hiperwentylacja, hipotermia, bolesność mięśni, senność, astma.

Dolegliwości przy kwasicy

Główne przyczyny kwasicy (pH < 7,35) to zaparcia – epidemia XXI wieku, brak ruchu, przewlekłe schorzenia wątroby, nerek, kory nadnerczy, otyłość, gorączka, cukrzyca, stres, lęk, złość, niewłaściwa dieta, niewłaściwe łączenie pokarmów. Objawy kwasicy: retencja wody, wzdęcia, zgaga, bóle stawowe, ciągłe zmęczenie, wyczerpanie, bóle głowy, wysypki, swędzenie, wypadanie włosów, ogólna nerwowość uczucie ociężałości, bezsenność, zniżki nastroju, migreny, zapalenia śluzówek jamy ustnej.

Jak sprawdzić, czy organizm jest zakwaszony?

Stan waszego organizmu pod względem zakwaszenia możecie sobie sprawdzić, badając poranny mocz, przed śniadaniem, papierem wskaźnikowym dostępnym w aptekach. U ponad 90% populacji w naszym kraju (i nie tylko naszym) równowaga kwasowo zasadowa jest zachwiana.
Podstawowymi źródłami kwasów są:

  • pożywienie dostarczone z zewnątrz
  • procesy fermentacyjne (zwłaszcza w warunkach niedoborów tlenowych, tj. w zakwaszeniu/procesy przemiany materii

Zakwaszenie organizmu powodują złe nawyki żywieniowe

Zakwaszanie organizmu to głównie nasze nawyki żywieniowe: jedzenie zbyt obfite oraz produkty, które po strawieniu dają odczyn kwaśny (nie mylić ze smakiem – cytryna smakuje kwaśno, a ma odczyn zasadowy po strawieniu). Zakwaszająco działają produkty mączne, wyroby cukiernicze, słodkie napoje. Silnie kwasotwórcze są produkty mleczne, pokarmy przemysłowo przetworzone: konserwy, herbatniki, chipsy, soki w kartonikach, mrożonki, mięso – każde (ryby też), tłuszcze zwierzęce, owoce morza, kawa, herbata, alkohol a nawet owoce i warzywa długo gotowane. Organizm silnie zakwasza palenie papierosów i szereg syntetycznych leków. Skutkiem ubocznym zakwaszenia, szczególnie dokuczliwym, są bóle.

Ból – to krzyk komórki o tlen

Prawie wszystkie zwyrodnieniowe choroby przewlekłe biorą swój początek z zakwaszenia organizmu. Chroniczne zakwaszenie prowadzi do wyczerpania rezerw tlenowych organizmu, niedotlenienie z kolei – do niebezpiecznej kumulacji toksyn w ustroju, a to już jest przyczyną większości naszych niedyspozycji i chorób.

Kwas moczowy

Głównym winowajcą jest kwas moczowy, trucizna, którą za wszelką cenę trzeba usunąć z ustroju. Duża część składników mineralnych i witamin jest zaangażowana w proces neutralizacji tegoż kwasu. Organizm płaci wysoką cenę za ochronę przed jego wpływem. Kwas moczowy poprzez bezpośredni kontakt z krwią oddziałuje trująco na mózg i pozostałe ośrodki układu nerwowego. Wzrost poziomu kwasu moczowego powodują również zasady purynowe zawarte w nasionach, np. fasoli i grochu. Można temu zapobiec, mocząc nasiona przez całą noc w wodzie, i ugotować je po zmianie wody. Makrobiotycy do wody, w której się moczy nasiona, dodają 1-2 łyżki żurku z butelki, zabieg ten dodatkowo podnosi strawność nasion.

Podstawa zdrowia to prawidłowa przemiana materii

Podstawą zdrowia jest prawidłowa przemiana materii. Należy więc zwrócić większą uwagę na to, co jemy. Doskonale regulują tę przemianę posiłki z dużą ilością warzyw, kasz, naturalne suplementy zawierające błonnik, antyoksydanty i enzymy roślinne wspomagające trawienie.
W większości produktów stanowiących nasz pożywienie przeważają pierwiastki kwasotwórcze (chlor, fosfor, siarka). Produkty zawierające pierwiastki zasadotwórcze (wapń, sód, potas, magnez) jadamy zbyt rzadko i zbyt mało. Dla zachowania równowagi kwasowo- zasadowej organizmu zaleca się, aby 80% stanowiły produkty zasadotwórcze, a 20% produkty kwasotwórcze.

Dieta alkaliczna

Dietę alkaliczną poleca m. in. American Cancer Society (Amerykańskie Stowarzyszenie Onkologiczne) jako główny czynnik umożliwiający uniknięcie raka. Brak zakwaszenia organizmu – prawidłowe utlenowanie tkanek – prawidłowe odprowadzenie produktów przemiany materii – zdrowe ciało – sprawnie działające jego systemy i układy, w tym układ immunologiczny. Myślę, że jeśli wprowadzisz zmiany w swojej diecie, to w dobrym zdrowiu będziesz cieszyć się swoim życiem.

Kiedy masz dużo wyczerpującej pracy, jedz surowe warzywa i owoce, kiełki zbóż, migdały, algi, tofu, kaszę gryczaną i jaglaną, pijcie naturalną wodę źródlaną, świeżo wyciśnięte soki; zrezygnujcie z mięsa i cukru – dozwolony jest miód i melasa (eko).

Praktyczne porady

Zanotuj je sobie i umieść w widocznym miejscu w kuchni.

Całą ilość codziennego pożywienia podziel na 5 grup:

  • 3 z 5 niech stanowią warzywa i owoce surowe i krótko gotowane zjadane razem z wodą, z którą się gotowały,

  • 1 z 5 – białko bezmięsne (5-8 dag), którego źródłem mogą być fasole, soja, gruboziarniste kasze, orzechy, ser, jogurt, mlekopełne, maślanka, jaja,

  • 1 z 5 dzielimy na trzy części, z czego:
    • 1/3 przypada na naturalne cukry (miód, melasa, suszone owoce)
    • 1/3 to skrobia (razowy chleb, ryż, kartofle)
    • 1/3 to tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek) zjadana na ziomno i masło (zjadane na ziomno lub podgrzane w niskiej temperaturze, do smażenia najlepiej sklarowane. Najezpieczniejszym tłuszczem jest olej kokosowy, dlatego że się nie utlenia podczas obróbki termicznej.

Nie chcę nikogo namawiać, ja to zrobiłam i od ponad dwóch lat nie jem mięsa, jednak gdy myślisz aby chociaż na jakiś czas nie spożywać mięsa, a obawiasz się jego odstawienia, informuję, że najnowsze badania naukowe podają, że białko owoców i warzyw jest łatwiej przyswajalne niż białko mięsa. Dieta wysokobiałkowa prowadzi do utraty wapnia z organizmu i osteoporozy.

Należy pamiętać, że gdy nie jesz mięsa powinnaś suplementować witaminę B12. Zwiększone zapotrzebowanie na białko mają jedynie kobiety ciężarne, małe dzieci oraz ludzie będący pod wpływem długotrwałego ciężkiego stresu.

Dieta wegetariańska czy jest zdrowa?

Wszystkie najnowsze badania naukowe dowodzą, że najzdrowszą dietą dla człowieka jest dieta wegetariańska. Zdrowy wegetarianizm to jednak nie tylko zrzucenie mięsa z talerza. To wiedza i umiejętność prawidłowego komponowania posiłków oparta na znajomości podstawowych, niezmiennych od lat zasad żywienia, które się sprawdziły w praktyce i znajomości działania poszczególnych produktów.

Twoje posiłki staną się wówczas doskonałym budulcem dla Twojego ciała, a w przypadku jakichś dysfunkcji umiejętnie dobrany pokarm stanie się lekarstwem i to szybko działającym.

Moi pacjenci są szczerze zadziwieni, kiedy mówię im, żeby nie bagatelizowali diety, bo nie są tym ciałem, które się urodziło ileś lat temu, a nowe komórki powstają w głównej mierze z tego, co mają na talerzu. Tak dla przykładu: komórki krwi żyją ok. 90 dni i koniec.

Proszę Ciebie, abyś gdy następnym razem  siądziesz do posiłku, powtarzaj jak mantrę: TO, CO NA TALERZU, BUDUJE MOJE CIAŁO. Teraz dopiero z pełną świadomością włóż pokarm do ust. Czy wiedząc o tym, jesteś w stanie wziąć do ust alkohol? 

Czy wiesz, że możesz przywrócić równowagę włączając do odżywiania kaszę jaglaną?

Gdy nasz organizm jest w stanie równowagi wówczas ma odczyn kwasowo-zasadowy na poziomie około 7,4 pH. Aby go utrzymać, powinniśmy zharmonizować naszą dietę. Jeżeli nasza dieta będzie różnorodna, nasze ciało dostanie odpowiednie składniki, aby utrzymywać odpowiedni odczyn. Nasz organizm zakwaszają przede wszystkim mięso oraz cukier.

oraz inne produkty alkalizujące, takie jak:

  • owoce i warzywa (większość),
  • ze zbóż: kasza jaglana i gryczana, 
  • z roślinnych źródeł białka: tofu, fasola kidney, fasola adzuki, migdały.

Proso, z którego wyrabiana jest kasza jaglana, to jedno ze zbóż najdłużej uprawianych przez człowieka – niektóre źródła podają, że początki jego uprawy miały miejsce w Chinach około 7000 p.n.e.

W pierwszej połowie XX wieku kaszę jaglaną, określaną przez siebie „polskim ryżem”. Proso, zapomniane w okresie powojennym, obecnie od kilkunastu lat staje się w naszym kraju na nowo popularne. Uprawiane jest przede wszystkim na Lubelszczyźnie i Roztoczu.

Cechy kaszy jaglanej, wiesz że nie zawiera glutenu?

Kasza jaglana nie zawiera glutenu, może być więc spożywana przez osoby na diecie bezglutenowej. Lekkostrawna, polecana jest do odżywiania małych dzieci. Jak już wspomniałam powyżej, działa alkalizująco na organizm, można włączyć ją do menu w trakcie diety odkwaszającej. Ma najlepszą zawartość aminokwasów ze wszystkich kasz z uwagi na wysoką zawartość tryptofanu, stanowi zatem źródło pełnowartościowego białka. Zawiera także bogactwo witamin z grupy B, a także minerałów, w tym żelazo, magnez, mangan, cynk i miedź. Jej unikalnym składnikiem prosa jest krzemionka, występująca w niewielu pokarmach, wzmacniająca włosy i paznokcie, korzystnie wpływająca na stan naszych stawów. Kasza ma też działanie przeciwgrzybicze, polecana jest osobom cierpiącym na drożdżycę (kandidozę).

Gotowanie i przyrządzanie potraw

Kasza jaglana jest bardzo wszechstronna, można przygotowywać z niej dania słodkie i słone. Przed ugotowaniem warto uprażyć ziarna na suchej patelni. Po uprażeniu zalewamy wrzątkiem w proporcji na 1 szklankę kaszy 2,5 do 3 szklanek wrzątku i gotujemy pod przykryciem przez około dwadzieścia minut. W trakcie gotowania kaszy nie mieszamy.

Masz jakieś ulubione potrawy z kaszy jaglanej? Podziel się. Napisz do mnie a ja je opublikuję na blogu. Co Ty na to?

 

Zobacz, to może Cię zainteresować ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *