10 strategii dydaktycznych – jak nauczyć dzieci zdrowych nawyków żywieniowych

Zadajesz sobie pytanie jak nauczyć dzieci zdrowych nawyków żywieniowych?
Moja pierwsza odpowiedź: – rozpocznij wcześnie

Dzieci uczą się dobrych i zdrowych nawyków żywieniowych w bardzo młodym wieku, w wieku 2 lat lub nawet wcześniej. Od czasu, gdy mogą jeść stałe lub nawet półstałe produkty, dania powinny być podane z dodatkiem wielu warzyw. Nie stosować warzyw przetworzonych w butelkach czy słoiczkach (tak bardzo wygodnych w użyciu), ponieważ często są z dodatkiem soli i cukru, ale raczej podawać warzywa w całości pokrojone na małe porcje i kawałki.

Daj dziecku do jedzenia same warzywa, nie z dodatkiem tłustych, słonych czy słodkich „udoskonalaczy smaku, (sosów, posypek, i innych dodatków), które tylko wg ciebie wzbogacają smak. Nie myśl, że udoskonalając smak wg własnych upodobań, sprawisz że dziecko będzie bardziej skłaniało się do zjedzenia warzyw. Nie mów dziecku, że dostanie swój przysmak, swoje dobre danie, które lubi, jak zje warzywa. Dajesz wówczas informację, że „dobre rzeczy” przychodzą tylko po tym jak zje warzywa. Warzywa same w sobie powinny być postrzegane jako część dobrych rzeczy.

Najważniejszy – oczywiście jest przykład. Niech dziecko zobaczy, że ty jesz i lubisz warzywa. Wiadomość przyjdzie głośno i wyraźnie.

Pozwól, niech dziecko zadecyduje

Dzieci uwielbiają czuć, że mają władzę. Daj im możliwość decydowania o wybieraniu warzyw na rynku, które będą jeść. Zapoznaj dziecko, pobaw się z nim, różnymi kolorami warzyw. Wyjaśnij co powoduje, że są różne kolory i co każdy kolor oznacza. Każdy kolor to inny rodzaj pożywienia, które potrzebne są w ich organizmie. Pobierz tęczę warzyw. 

Spróbuj dowiedzieć się, jakie warzywa co zawierają, jakie mikroelementy i witaminy dostarczają. Można wyjaśnić dziecku np. to warzywo daje te witaminy i minerały, a to warzywo daje inne witaminy i minerały. Twój organizm wykorzystuje je wszystkie, aby stworzyć zdrową osobę.

Zaangażuj dziecko w przygotowani żywności

Gdy pytasz dzieci, aby opisały swoje najwcześniejsze wspomnienia, często odpowiadają z radością o pomaganiu swojej babci przy przygotowywaniu jakiegoś jedzenia. Są z siebie dumne, czują się pomocne, zauważone i potrzebne. Nabierają doświadczenia, wiary w siebie, że mogą wykonać „dorosłą” czynność, jaką jest zrobienia czegoś do jedzenia.

Przygotowywania żywności razem może być wspaniałym doświadczeniem budowania więzi pomiędzy Tobą i Twoim dzieckiem, a także daje możliwość uczenia dobrego odżywiania. Jeśli dziecko pomaga przygotować warzywa, będzie chciało spróbować tego, co przygotowało.

Ostatnie badania psychologów dowodzą, że angażowanie dzieci w parce domowe, również prace przy robieniu jedzenia kształtują w nich poczucie obowiązku, więzi z najbliższymi, jak również szacunku do siebie i innych.

Przechowuj dobrą, zdrową żywność w łatwy, dostępny sposób, a „problemową” usuń z pola widzenia

Jeśli chipsy, paluszki, krakersy lub kremowe ciasteczka, czekoladki postawisz na blacie kuchennym, stoliczku kawowym przy oglądaniu TV, to czy można winić dziecko (lub siebie) do zagryzania garściami każdym razem, kiedy przechodzi obok?

W pierwszej kolejności, nie kupuj tych pokarmów. Jeśli to zrobisz, (bo masz jeszcze taki nawyk i przyzwyczajenie) to trzymaj je daleko od swoich oczu, musisz usunąć je z pola widzenia. Szczególnie z pola widzenia dziecka. Wiesz, co się dzieje, kiedy masz pod ręką, stale otwarty stół w formie bufetu. Łatwiej można uniknąć tego, czego nie widać „Co z oczu to i z serca”.

Z drugiej strony, zrób „bufet” w postaci owoców i warzyw, pozostaw w stałym polu widzenia twoim i dziecka. Zrób paluszki z marchwi i selera, które będą łatwo dostępne. Przygotuj jakieś gotowane brokuły i kalafior w lodówce.

Załóż i rozwijaj wasz wspólny ogród

Nawet, jeśli tylko możesz sobie pozwolić na małą skrzyneczkę z ziołami, to warto. Uprawiając to „małe pudełko”, można pokazać dziecku, skąd warzywa pochodzą, sadząc lub siejąc razem z nim. Potem obserwować jak rosną, zebrać i wspólnie przygotować jedzenie. Taka zabawa pozwoli dziecku się rozwijać. Plusem tego jest żywność ekologiczna, wyhodowane przez ciebie warzywa, które rosną, możesz samemu zebrać, gdy tylko dojrzeją, gdy maja pełnię smaku. Są zupełnie inne w smaku w porównaniu z tymi, które można dostać w sklepie. Pozwól dziecku samemu pozrywać plony. Nie może przecież przegapić tego dreszczyku zbierając własne jedzenie.

Jeśli z jakiś względów nie możesz ewentualnie rozwijać na własną rękę „swojego warzywniaczka”, zabierz dziecko na targ – tzw. zielony rynek. Obecnie dużo rolników na zielonych rynkach sprzedaje dobre warzywa i owoce. Możesz zapoznać się z takim człowiekiem bliżej. Twoje dziecko na pewno w tym pomoże, gdyż dzieci szybciej, łatwiej nawiązują bliższe relacje. Jeśli nie możesz wybrać się do swojego ogrodu po warzywa, to może uda ci się wybrać z dzieckiem do innego ogrodu, gdzie można płacić za produkty.

Znajdź przepisy na roślinne dania

W dobie internetu, dostępność wielu przepisów jest niemal przytłaczająca. Wspaniali kucharze opracowują rewelacyjne przepisy dań warzywnych, które sprawiają, że ślinka leci. Twoje dziecko pokocha takie dania, które są kolorowe, smaczne i przede wszystkim zdrowe.

Osoby chore na cukrzycę mogą zjeść wspaniałe jedzenie. Mogą jeść prawie wszystko tak długo, jak porcje są odpowiednie. Nie musisz szukać w wegetariańskich źródłach, aby znaleźć dobre przepisy z warzyw. Przecież kucharze restauracji, w których podają mięso wiedzą doskonale, jak przygotować warzywa. Zdziwisz się jak w twórczy sposób przygotowują cukinię, marchew, dynię, szpinak, i tak dalej.

Spróbuj oglądając niektóre z pokazów gotowania w telewizji. Zapisz przepis podawany podczas programu kulinarnego i wykonaj danie z warzyw jak zostało tam pokazane.

Przygotuj posiłek warzywny ( smażenie, pieczenie)

Jednym z najlepszych sposobów, aby przygotować warzywa i zamienić je w krótkim czasie w pyszne danie bez dodawania dużej ilości tłuszczu (np. oliwy) jest smażenie lub pieczenie ich pod przykryciem. Należy używać bardzo mało oleju lub oliwy, a warzywa tak przygotowane są gorące i pyszne. Naturalne smaki warzyw są zamknięte wewnątrz rośliny. Chińczycy robią to w ten sposób dla pokoleń. Do czasu ich przyjęcia zachodnich stylów gotowania i jedzenia, cukrzyca nie była wielkim problemem wśród Chińczyków.

Smażąc wiele różnych gatunków warzyw razem można zrobić wiązankę warzyw. Niektóre z nich mogą potrzebować nieco dłuższego lub nieco krótszego czasu smażenia, więc trzeba umieścić razem, te które są gotowe w tym samym czasie. Posiłek składa się tylko z wymieszanych smażonych różnych warzyw, może być wszystko. Dziecko jedząc takie posiłki poznaje jak warzywa mogą być pyszne. Do warzyw można dodać uprzednio przygotowane mięso, rybę czy jajka lub mogą też stanowić posiłek kompletny. To jest ważna wiadomość wysłana do dziecka. Posiłek może być kompletnym daniem bez dodatku białka zwierzęcego. Jedzenie wegetariańskie jest bardzo zdrową drogą

Korzystaj z różnych dipów

Czasami zanurzenie warzywa w pysznym dipie spowoduje, że będzie jeszcze bardziej smaczne, pożądane i łatwe do jedzenia. Sprawdź przepisy dipów.

Poznaj i stosuj właściwe wielkości porcji jedzenia

Porcja dla 2-letniego dziecka wymaga dużo mniej niż dla 20-letniej osoby dorosłej. Zalecana wielkość porcji warzyw dla malucha to łyżka stołowa na rok życia. Jeśli chcesz, aby dziecko 2-letnie jadło pięć porcji warzyw w ciągu dnia, wszystko co musisz zrobić, to aby zjadło dziesięć łyżek w ciągu dnia. To dużo łatwiejsze niż myślisz. Jeśli dziecko chce więcej, nie powstrzymuj go!

Warzywa muszą być spożywane codziennie, aby osiągnąć cel. Może być łatwiej trzymać się jednego lub dwóch warzyw w danym dniu, np. dziś jest marchew, fasola, jutro burak i cukinia.

Warzywa mogą być świetną zabawą!

Podaj do picia wodę i sok owocowy

Nigdy nie myślisz o oferowaniu dziecku papierosa, prawda? Dlaczego często rodzice oferują dziecku puszkę ze słodkim gazowanym napojem? Dla ciebie i dla twojego dziecka najlepsza do zgaszenia pragnienia jest niegazowana naturalna woda. Jeśli chcesz aby dziecko zjadało owoce, a ono nie chce ich jeść, daj mu 100 procentowy sok owocowy. Najlepiej samemu możesz uzyskać sok z niemal każdego owocu i wielu warzyw.

Zrób pyszne koktajle owocowe

Możesz też zrobić pyszne koktajle owocowe z dużą ilością owoców, sokiem i trochę jogurtu. Dzieci je uwielbiają!

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się lub przejdź do strony Kontakt.

Zobacz, to może Cię zainteresować ...

8 komentarzy

  1. Many people while trying to lose weight should remember the significance about having a healthy diet since it accelerates the entire process of shedding
    pounds while supplying our bodies with the essential goodness and vitamins that one has to keep on regarding his daily life.
    This is 1 of my favourite tricks to slim down and if you stick to it, you will be pleasantly surprised about the results.
    So this brings about high calorie intake, low energy, and overeating.

  2. Hi there mates, nice article and nice urging commented
    at this place, I am actually enjoying by these.

  3. It’s actually a great and useful piece of info.
    I am satisfied that you simply shared this helpful info with us.
    Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  4. Przydatne wskazówki! Ale najważniejsze jest to, co napisałaś na początku. Trzeba dać dziecku przykład – inaczej wszystko na nic 🙂

  5. Hey! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting
    a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us useful
    information to work on. You have done a wonderful job!

  6. A masz może jakiś pomysł co zrobić, gdy dziecko nie chce probowac żadnych nowości? Je 3 warzywa na krzyż, z owocami trochę lepiej, ale ma już 8 lat. Młodszy brat wcina wszysto jak leci, my też, więc przykład z każdej strony, a ona uparta jak osiol, nie zje, bo nie lubi, ale nawet nie spróbowala…

    1. Witaj Agnieszko, dziękuję, że przeczytałaś mój post. Oto moje sprawdzone metody na „warzywnych niejadków”:
      -Polecam wspólne robienie śmiesznych kanapeczek na śniadanie, podwieczorek lub kolację, do których dekoracji wykorzystujemy warzywa-np.szczypiorek jako wąsy dla kota, plasterki rzodkiewki ułożone w piękny kwiatek, pomidor z którego można zrobić biedronkę itp. Na kanapki można dodać np. katchup, który dzieci bardzo lubią.
      -Kolejny sposób to „Warzywne i owocowe zgadywanki”(zawiązujemy dziecku oczy i wkładamy do ust znane mu kawałeczki owoców lub/i warzyw-zadaniem dziecka jest odgadywanie nazw warzyw i owoców).
      -Ja ze swoją córeczką co roku zakładam warzywny ogródek, który pielęgnujemy, obserwujemy jak rośną posadzone warzywa, truskawki i poziomki. Potem z dumą pokazujemy naszym gościom, koleżankom. Przygotowujemy sałatki, desery i kanapki z „własną zieleninką”, która smakuje o wiele lepiej i jest bardzo zdrowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *